pindakaas

Pindakaas

Pindakaas zit vol met enkelvoudig verzadigde vetten en eiwitten. Deze helpen je om vet te verbranden en stimuleren ook nog eens de spiergroei.

Uiteraard neem je pindakaas waar geen suiker aan is toegevoegd. Wees ook kritisch naar andere toevoegingen want er is een hoop rotzooi in de handel welke als gezond zijnde wordt verkocht.

Eet (liefst goede) pindakaas bovendien met mate, een stelregel is drie eetlepels per dag.

pindakaas

Bevat:
vitamine B1, B3 (niacine), linolzuur, resveratrol, plantaardige vetten en eiwitten

Bewaren:
Buiten de koelkast op een donkere plaats

Bereiding en gebruik:
Op brood, pindasaus, pindasoep

Ga voor kwaliteit en je gezondheid
Als je in het gelukkige bezit bent van een foodprocessor maak je gemakkelijk en snel je eigen pindakaas. Veel gezonder dan de producten uit de winkel want zelfs in Nederlands meest bekende pindakaas zitten stoffen die je er eigenlijk niet in zou willen hebben.

Zo lees je op het etiket bij toegevoegde olie dat er naast raapzaadolie en koolzaadolie, 'volledig geharde palm' in zit. Die laatste is niet bepaald een gezonde toevoeging want gehard wil zeggen dat het is bewerkt en daarmee bevat deze pindakaas transvetzuren.

Dit zijn ongezonde vetten die bekend staan als veroorzakers van obesitas, kanker, dichtslibben van de aderen, geboorte afwijkingen, diabetes, hoge cholesterol, hart en vaatziektes, allergie bij kinderen, etc.

Met de slogan ′Wie is er niet groot mee geworden′ wordt bij mij de indruk gewekt dat de huidige pindakaas, waar de hierboven genoemde transvetzuren in zitten, goed zou zijn voor kinderen. Ehhh?

Bij light-pindakaas is een deel van het vet dan weer vervangen door suiker waarmee de suggestie dat light-pindakaas gezonder zou zijn naar het rijk der fabelen kan worden verwezen. En gelukkig wordt het steeds meer bekend dat toegevoegde suikers niets anders zijn dan puur vergif en slecht voor je gezondheid.

De originele gezonde pindakaas bestond uit slechts één ingredient: de pinda. En daar wil je je kinderen wél groot mee laten worden.
Voor alle toevoegingen die er tegenwoordig op het etiket staan vermeld kun je er van uitgaan dat dit om commerciele redenenen is gedaan en niet omwille van je gezondheid.

Als je de etiketten leest van veel merkpindakazen kan je niets anders bedenken dan dat de fabrikant de dure pindaolie tegenwoordig liever vervangt door goedkope alternatieven onder het mom van ′beter smeerbaar′. Is het voor de fabrikant wellicht interessanter om de uit de nootjes geperste pindaolie apart te verkopen?

Hoe het ook zit.....een pindagehalte van 85% (of zelfs minder) en daarbij die extra olie- en vettoevoegingen gaan natuurlijk ten koste van de smaak. Maar die is gemakkelijk weer op te krikken met een perfecte smaakversterker: zout!

etiket calve pindakaas
etiket Calve® pindakaas
Onderdeel van gezonde voeding en leefstijl?
Zo gezond is volledig geharde palm niet!
En de smaakversterker zout evenmin!

Recept Gezonde Pindakaas

pot pindakaas

Met 100% pinda′s!

ingredienten

  • - 250gr ongezouten pinda′s
  • - eventueel een scheutje pindaolie (arachideolie)

alles-over-afvallen

Zo puur als het vroeger ooit was, zo simpel maak je in een handomdraai je eigen kwaliteits-pindakaas met als enige ingredient pinda′s want er zit in principe genoeg olie in de pinda zelf voor een smeuige pindakaas.

  1. Doe een zakje geroosterde pinda′s in de foodprocessor en maal het tot pasta. Ongezouten pinda′s natuurlijk want een smaakversterker als zout is bij een pindakaas van deze hoge kwaliteit totaal onnodig.
  2. Als een goede foodprocessor hebt hoef je niets toe te voegen, je krijgt vanzelf een perfecte pindakaas met de juiste vloeibaarheid.
    Lukt je dat niet, dan kan je altijd een scheutje arachideolie toevoegen voor de goede dikte.
  3. Als je pindakaas bijna klaar is, kan je nog enkele pinda's extra toevoegen. Deze malen in de laatste seconden tot kleine stukjes en hiermee heb je je eigen gezonde pindakaas met stukjes noot gecreeerd.
  4. Je kan er in de laatste fase van het malen ook nog een lepel sambal aan toevoegen voor een extra pittige variant, ook wel Surinaamse pindakaas genoemd. Lekker!

Met deze zelfgemaakte pindakaas.....daar wil iedereen wel groot mee worden.

Gelukkig zijn er ook enkele goede merken pindakaas in de handel. De fabrikanten van deze kwaliteits produkten hebben hart voor de consument. Ze maken iedereen blij met pindakaas die, zoals het hoort, wel voor 100% uit pinda′s bestaat.










Online overzicht van voedingsmiddelen als groenten, peulvruchten, zuivel, enz. welke als perfecte vetverbranders helpen om overgewicht en buikvet te bestrijden. Afvallen, ofwel gewicht verliezen hoeft niet moeilijk te zijn. Met gezonde voeding - geen zwaar dieet - en voldoende beweging wordt de weegschaal je beste vriend.
Copyright © 2013 -
SuRish int. - all rights reserved


Contact

metatags.org

Jeroen van Oostrom-Freedigitalphotos.net

nixxphotography-Freedigitalphotos.net

Disclaimer